Het gaat niet alleen om het uiterlijk

Nee dit artikel zal niet gaan over cosmetische chirurgie o.i.d. Nee dit gaat over websites. Op bureau Boodt is er veel aandacht voor esthetische zaken, webdesign, het uiterlijk van de website. Maar het innerlijk telt toch ook minstens zoveel? Ja natuurlijk een goede eerste indruk is super cruciaal bij een website. Mensen wanneer iets ze online niet bevalt drukken linea recta op de terugknop. Maar wanneer je reeds een kekke website hebt qua uiterlijk, als je niet de juiste inhoud aanbiedt, dan zullen ze alsnog (na een half minuut i.p.v. secondes) op de terugknop drukken en het geluk elders zoeken.

Okay ik begrijp het denk je. Maar waar moeten moderne webteksten aan voldoen? De tijden van teksten doorspekken met keywords is definitief voltooid verleden tijd. Finito. Dat kun je echt niet meer maken vandaag de dag. Teksten moeten uitgebreid zijn naar wensen zoeker. Daar is idealiter enige interactie met de ideale klant doelgroep voor nodig, om in te gaan zien jouw bezoeker waar zit hij of zij echt op te wachten. Dat kan met focusgroepen o.a. Dat is wel duur, dus je kunt ook opteren voor online enquêtes. Vroeger was het zo schrijf zo lang mogelijke teksten, hoe meer hoe beter. Tegenwoordig gaat het allemaal om de gebruikerservaring. Dus hoe lang blijven zoekers op de pagina met name, bezoeken ze ook nog andere pagina’s van jouw website? Google neemt dit allemaal in overweging bij rangschikking sites, bron. Het tijdperk is dus definitief aangebroken dat de zoeker, de bezoeker centraal staat, niet de zoekmachine. Zoekmachines volgen de mensen. Niet vice versa.

En dan nog een relevante ontwikkeling die ik wil aanhalen voor komend jaar. Spraak zoekopdrachten. Mensen gaan steeds vaker zoeken met de stem in plaats van steekwoorden in type. Praktisch wat je kunt doen om in te spelen op deze ontwikkeling is meer gebruik maken van spreek taal als het waren en doe onderzoek naar vragen die je ideale doelgroep echt stellen. Daar zijn verschillende tools voor zoals Ahrefs en Ubersuggest. Anderzijds kan men dit uitbesteden aan een SEO-bewuste tekstschrijver zoals Swaanscommunicatie.nl. Ideaal is sowieso om een zeer uitgebreide vaakgestelde vragen pagina te hebben op de website en hier intern naar door te linken.