Hoe schrijf ik de beste meta-description?

De meta-description is meestal het eerste contactmoment dat je hebt met bezoekers. Gebruikers lezen dan of jouw website relevant is, voor wat zij zoeken. De meta description is de informatie die je krijgt, zodra je iets zoekt op een zoekmachine. De meta-omschrijving is een korte omschrijving met titel, link en samenvatting van jouw website. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk mensen op jouw website krijgen. Met deze tips, weet jij waar je op moet letten als je een meta-description schrijft!

Hoe is een meta-description opgebouwd?

Als eerste is het goed om te weten hoe een meta-description is opgebouwd. Google benoemd elk onderdeel van de meta-description een ‘snippet’. De meta-description is dus eigenlijk één snippet van het geheel. Maar veel mensen noemen alle snippets samen ook de meta-description.

Tips voor de meta-titel en URL

De eerste regel van de meta-description is de titel van de pagina. Deze kun je eenvoudig zelf aanpassen, afhankelijk van het systeem dat je gebruikt. Vaak komt de titel overeen met de H1 van de pagina. De titel is gemiddeld 55 karakters (inclusief spaties). Probeer hierin een relevante en pakkende titel te gebruiken, waarbij je eventueel eindigt met jouw bedrijfsnaam. Zorg er ook voor dat de zoekterm in de tekst staat.

De groene tekst is de URL van de pagina. Je kunt deze URL’s vaak zelf aanpassen, waardoor je zoekwoorden kunt verwerken. Dit kan bijvoorbeeld zijn https//:mijnwebsite.nl/de-beste-meta-description-schrijven/. De zoektermen worden bij het zoekresultaat dikgedrukt en valt, daardoor extra op!

Tips voor een pakkende meta-description.

De grijze tekst is de meta-description. Dit is een korte samenvatting waarin je bezoekers kunt uitleggen, waarom jouw pagina relevant is. Probeer deze tekst actief te schrijven. Over het algemeen kan gezegd worden dat actieve meta-descriptions resulteren in meer kliks. Probeer daarnaast zoektermen een of maximaal twee keer voor te laten komen in de description. Teveel zoekwoorden in de tekst kan leiden tot keyword stuffing. Let er ten slotte op dat de tekst 110 tot 120 karakters is. In dit geval is de meta-description volledig leesbaar voor desktop en mobiele apparaten. Let ook goed op je woorden met een moeilijke letter schrijft. Bijvoorbeeld Y woorden of X woorden. Je wilt geen taalfout maken, want dat kom je clicks niet ten goede!