Zakelijke PowerPoint laten maken? Dan moet je aan deze kosten denken

Presenteren is vorm van communicatie. Een goede presentator informeert niet alleen het publiek, maar kan de gasten of kijkers ook betrekken in een discussie, of aanzetten tot de gewenste actie. Een presentatie zal doorgaans niet exclusief bestaan uit een praatje voor het publiek, er zullen ook visuals getoond worden. Wil je een zakelijk PowerPoint laten maken? Houd dan rekening met deze aandachtspunten en bespaar flink op de kosten.

Hoe kun je een zakelijke PowerPoint laten maken?

Een taak uitbesteden is altijd een risico. Waarom zou je iemand anders inschakelen wanneer je zelf het beste weet wat de bedoeling is. Dit is een reden dat veel bedrijven werknemers opzadelen met het ontwerpen van presentaties. Inhoudelijk gezien klopt deze denkwijze, maar wat betreft de implementatie niet. De content en boodschap kunnen wellicht perfect verwoord worden door de werknemer, de visualisatie kan door een expert uitgevoerd worden. En daarbij zijn er nog enkele specialismen die de revue kunnen passeren. Een grafisch ontwerper die zorgt voor flitsende graphics, een UX designer die ervoor zorgt dat de interactiviteit in orde is, of een storytelling expert die kan adviseren in de beste manier om de presentatie uit te voeren bijvoorbeeld. Bij een PowerPoint laten maken zullen de kosten dus per project berekend moeten worden. Hier zijn een aantal zaken die aan bod komen tijdens dit proces:

Concept bepalen: De ontwerpstudio zal in overleg met de klant bepalen wat het concept is, welke doelstellingen er zijn, de omvang en samenstelling van de doelgroep, en het beschikbare budget.
Huisstijl ontwerpen: Een gebrek aan uniformiteit is een vaak gehoord probleem bij presentaties binnen organisaties. Wanneer er reeds een huisstijl bestaat, dan vervalt deze kostenpost. De uitvoerende partij zal wel toegang moeten krijgen tot deze huisstijl. Denk aan logo’s, kleurwaarden en standaard lettertypes.
● Huisstijl integreren: Wanneer er een huisstijl beschikbaar is, dan zullen deze assets verwerkt moeten worden in de presentatie. Zo dient er rekening gehouden te worden met de gewenste beeldverhouding, denk aan 4:3 of 16:9 afhankelijk van de weergave in de praktijk.
Standaard template ontwerpen: Wanneer er vaker presentaties nodig zijn, overweeg dan een standaard template te laten ontwerpen. Er worden dan standaard slides ontwikkeld voor iedere toepassing. Denk aan een titelscherm, een opsomming of een standaard boodschap aan het einde van de presentatie. Met deze bouwblokken kunnen werknemers in het vervolg zelf presentaties ontwerpen.
Content toevoegen: De opdrachtgever zal content aandragen die verwerkt wordt in de slides. Hierbij kan de ontwerper ook direct terugkoppeling geven. Denk aan overmatig gebruik van tekstblokken, of lijsten met bulletpoints die niets toevoegen aan het gesproken woord. Een vaak gemaakte fout is excessieve overlapping van visuals en gesproken tekst.
Revisies aanbrengen: Door een beperkt aantal revisies te bepalen kunnen de kosten voor een PowerPoint laten maken in de hand worden gehouden.
Timing bepalen: Vergeet ook niet het geheel meerdere malen door te nemen, de impact van de presentatie is voor een groot deel afhankelijk van een goede timing. Dit geldt niet alleen voor sneller klikken naar de volgende slide, ook de wijze waarop informatie wordt verdeeld over slides, en hoe content past binnen de lay-out zijn hierbij van belang.

Informeer vrijblijvend naar de kosten voor een zakelijke PowerPoint laten maken. Door vooraf duidelijk aan te geven wat de bedoeling is kun je aanzienlijk besparen op het totale budget.