De do’s en don’ts bij het maken van een folder

Het maken en verspreiden van een folder kost geld. Er mag dan ook best wat werk in zitten en kritisch naar gekeken worden. Hoe mooier en duidelijker jouw folder is, hoe meer kans je hebt dat het ook daadwerkelijk oplevert wat jij ermee wilde bereiken. In dit artikel vertel ik je wat je wel en ook juist niet moet doen tijdens het maken van je folder.    

Do’s

Richt je op je doelgroep

Als bedrijf heb je vaak een bepaalde groep waar je je diensten of producten voor hebt ontwikkeld. Het is dan ook belangrijk dat je deze doelgroep meeneemt tijdens het maken van je folder. Richt je folder echt op je doelgroep en zorg ook dat jouw doelgroep de folder ontvangt. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld een lokaal noten winkeltje in Apeldoorn, dan kun je het beste alleen folders verspreiden in Apeldoorn. Het heeft in dit geval namelijk weinig zin om de folder te verspreiden in Groningen.

Gebruik je huisstijl

Wat je ook gaat drukken, zorg dat dit altijd in je huisstijl gebeurt. Zo worden al je reclame uitingen één geheel en dat oogt professioneel. De basis van je folder dient dan ook te bestaan uit de kleuren van je huisstijl. Ook de slogan van je bedrijf kan terugkomen op iedere uiting en mag ook op de folder. 

Zorg voor een goede afwerking

Heb je je folder ontworpen, dan wordt het tijd om na te denken over de tastbare vorm van de folder. Zo kun je nu het formaat bepalen, maar ook de vouwwijze en de papiersoort. Bij deze laatste kun je bijvoorbeeld kiezen voor dik of dun papier, maar ook voor de afwerking van het papier. 

Don’ts

Essentiële informatie vergeten

Een folder is handig om je doelgroep te voorzien van informatie. Vergeet je om je contactgegevens eronder te zetten? Dan heb je er nog weinig aan. Je doelgroep weet je dan misschien niet te vinden en zal de folder sneller in de papierbak gooien. Hiernaast zijn er nog wat andere essentiële gegevens die je niet mag vergeten, dit zijn: 

  • Je logo
  • Call to action: je doelgroep aanroepen tot het gebruik maken van jouw dienst
  • Goede foto’s
  • Social media kanalen

Alleen tekst gebruiken

Op een folder kun je al een stuk meer informatie kwijt dan dat je kunt in een flyer, maar het is niet de bedoeling dat je alleen maar tekst in je flyer hebt staan. Zorg daarom dat je geen overkill aan informatie geeft en een goede verhouding tussen beeld en tekst aanhoudt. Probeer uiteraard wel alles wat je er in wilt zetten in de folder te verwerken. Een goede structuur is ook belangrijk bij het maken van een folder, maak daarom gebruik van koppen, subkoppen en verschillende alinea’s. Zo blijft de folder overzichtelijk voor de lezer.