De impact van Black Friday voor de reclamewereld

Black Friday, voor reclamemakers- en afdelingen is het een geweldige tijd. De ene na de andere reclamecampagne moet de lucht in. Een radiospot moet worden gemaakt, er moet een TV-spotje komen. De Facebookpagina moet voorzien worden van een nieuwe header, in de winkel moeten banners komen. En niet te vergeten: de website moet helemaal in Black Friday sferen gehuld worden.

De hype die Black Friday heet

Je kunt wel stellen dat de hype die Black Friday heet, Nederland (en de rest van de wereld) in zijn ban heeft weten te krijgen. Maar hoe kan dit? We legden deze vraag voor aan reclamespecialist Jaap Beumink, hij zit al meer dan 20 jaar in het reclamevak en is voor grote spelers actief geweest als reclamemaker. “Het is over komen waaien uit Amerika. Puur vanuit commercieel oogpunt. Voor de consument is het natuurlijk hartstikke aanlokkelijk. En daar wordt heel handig op ingespeeld. Het heeft wel een keerzijde, soms is een deal geen echte deal en daar voor de consument lastig doorheen te prikken.

Perfect moment

Is de hype dan ook zo weer weg? Rico de Maar, die al een aantal jaren uitgebreid onderzoek doet naar koopgedrag van mensen, verwacht van niet. “Black Friday zal niet zomaar verdwijnen. De verkoper en koper vinden elkaar op een perfect moment. Ik verwacht juist dat het een nieuwe standaard zal gaan worden. Dit laten de omzetcijfers ook zien. Voor dit jaar wordt weer een record verwacht”.

Veel branches profiteren

Jaap Beumink erkent dat veel branches gebaat zijn bij deze tijd van het jaar. “Zeker als je ook kijkt naar de reclamebureaus. Die halen hier zo verschrikkelijk veel handel uit. Daarom zat het vanuit deze branches altijd gepusht worden. Klanten zullen hierop gestuurd worden, websites worden erop ingericht. De ene na de andere campagne gaat live. Tijdens Black Friday zijn niet alleen de omzetcijfers interessant, maar ook naar al die andere bedrijven die hiervan profiteren. De reclamebureaus zijn hier een goed voorbeeld van”, aldus Jaap.

De toekomst?

Hoe het zal gaan in de toekomst? Jaap en Rico denken allebei dat het alleen maar extremer wordt. “Kortingsdagen schieten als paddestoelen uit de grond. We hebben nu ook Cyber Monday, de maandag na Black Friday. Maar ook is er nu Singlesday en zelfs Primeday, allemaal heel interessante dagen voor winkeliers, maar zeker ook voor consumenten en derden. Iedereen heeft een belang”, vertelt Rico.