Betrek de klant bij je bedrijf

Doordat mensen steeds vaker post, mails en aanbiedingen van bedrijven krijgen reageren zij hier nog amper op. Het is daarom van steeds groter belang dat bedrijven dingen gaan personaliseren. Op die manier krijgen klanten echt het gevoel dat zij persoonlijk benaderd worden en zullen zij eerder op een benadering reageren. Daarnaast vinden mensen het fijn als zij bij een bedrijf betrokken worden, laat hen bijvoorbeeld meedenken over een ontwerp of laat mensen hun eigen producten personaliseren.

Personaliseren

Bij personaliseren gaat het erom dat de klant zich gewaardeerd en gezien voelt door een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een mail met daarin aanbiedingen speciaal voor de klant of nodig de klant uit voor een evenement ‘speciaal voor de beste klanten’.  Het is belangrijk dat de klant alleen informatie ontvangt die voor hem of haar ook interessant is. De klant zal het bedrijf dan meer gaan waarderen en zal eerder terugkomen voor nog een aankoop.

Laat de klant meedenken

We kennen allemaal het voorbeeld van Lay’s waarbij klanten konden stemmen op hun favoriete chips smaak. Uiteindelijk zou alleen de smaak met de meeste stemmen in de winkels terecht komen. Zo worden mensen nieuwsgierig gemaakt naar de nieuwe smaken en omdat zij mogen meebeslissen zullen zij eerder geneigd zijn om het product aan te schaffen en te proberen. Probeer je eigen klanten ook op zo’n manier bij je bedrijf te betrekken. Zij zullen zich gewaardeerd en van belang voelen.

Laat klanten zelf producten personaliseren

Je ziet steeds vaker dat bedrijven klanten hun eigen producten laten ontwerpen. De klant krijgt dan een basis design en kan vervolgens zijn creativiteit loslaten. Je kunt bijvoorbeeld zelf schoenen ontwerpen, zelf geboortekaartjes ontwerpen en zelf telefoonhoesjes ontwerpen. Het is zo gek niet te bedenken of je kunt het ergens ontwerpen. Het product wordt dan uniek voor deze klant gemaakt. Wanneer je de mogelijkheid hebt laat klanten bij jouw bedrijf dan ook zelf hun product ontwerpen.