We zien het steeds vaker, in plaats van het uit te besteden, een heel team van in-house grafische designers die aan de slag gaan in grote bedrijven. In de tijd dat marketing steeds vaker online werkt is er dus ook meer vraag naar grafische medewerkers. Bang zijn dat het werken voor een bedrijf snel eentonig wordt hoef je is tegenwoordig achterhaald. De digitale trends volgen elkaar in een rap tempo op.
De kunst van herkenning
Natuurlijk heeft elk bedrijf een eigen huisstijl waar je rekening mee dient te houden. Je wilt niet dat klanten je niet meer herkennen wanneer ze je tegenkomen op het internet. En daar ligt nu het verschil. Goede designers die vooral op weg kunnen mij eigen creativiteit of designer ook met de creativiteit van anderen kunnen werken en dit kunnen meenemen in nieuwe ontwerpen. Dit laatste is essentieel wanneer je wilt meegaan met de nieuwste trends om bijvoorbeeld een jong doelgroep te kunnen bereiken via GIF’s op Instagram of het inhaken op trending memes. De kunst is om vooral in alle enthousiasme niet het merk uit het oog verliezen. Zo kun je bijvoorbeeld filters ontwerpen voor Snapchat waar jouw doelgroep zelf content mee gaat creëren.
Afstemmen en finetunen
Daarmee is de uitdaging direct duidelijk, een merk overbrengen op verschillende platformen met verschillende doelgroepen vergt wat werk. Mensen met de leeftijd tussen 20 en 40 zijn erg actief op Facebook terwijl de jongeren tussen 15 en 19 jaar veel actiever zijn op Snapchat en Instagram. Daarnaast kun je per platform eindeloos segmenteren waardoor geen dag hetzelfde is. Je bent dus niet alleen een designer, je bent ook bezig met marketing werk.
Kortom, werken als grafisch designer voor grote bedrijven en merken is met de digitalisering een stuk diverser geworden.